Ca răspuns la solicitările formulate de reprezentanți ai mass media, Biroul de Informare și Relații Publice este abilitat să transmită următoarele:
Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a corupției, efectuează cercetări într-o cauză penală ce vizează suspiciuni privind săvârșirea, în perioada 2021 – 2022, a unor infracțiuni de corupție, de către funcționari publici și complici ai acestora.
În cursul zilei de 30 iulie 2024, ca urmare a obținerii autorizărilor legale de la instanța competentă, sunt efectuate percheziții domiciliare în 18 locații situate pe raza municipiului București și a județelor Ilfov, Prahova și Călărași, din care una este sediul unei instituții publice, restul reprezentând domiciliile unor persoane fizice sau sediile/punctele de lucru ale unor societăți comerciale.
Raportat la actele procedurale efectuate în prezenta cauză, precizăm că, atunci când împrejurările vor permite, vom fi în măsură să oferim detalii suplimentare.
Update
În continuarea comunicatelor nr. 122/VIII/3 din 01 februarie 2024 și nr. 636/VIII/3 din 30 iulie 2024, vă aducem la cunoștință faptul că procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Secția de combatere a corupției au dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale față de suspecții:
1. DUMITRESCU IULIAN, președinte al Consiliului Județean Prahova, pentru comiterea infracțiunilor de dare de mită în formă continuată (50 acte materiale), trafic de influență în formă continuată (3 acte materiale), luare de mită în formă continuată (8 acte materiale), efectuarea de operațiuni financiare, ca acte de comerț, incompatibile cu funcția, atribuția sau însărcinarea pe care o îndeplinește o persoană ori încheierea de tranzacții financiare, utilizând informațiile obținute în virtutea funcției, atribuției sau însărcinării sale, dacă sunt săvârșite în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase necuvenite, în formă continuată (6 acte materiale),
2. o persoană fizică, funcționar public pentru comiterea infracțiunii de luare de mită în formă continuată (50 acte materiale)
3. o persoană fizică, pentru comiterea infracțiunilor de complicitate la dare de mită și complicitate la trafic de influență,
4. o persoană fizică, pentru comiterea infracțiunii de complicitate la luare de mită.
În ordonanța procurorilor se arată că, în cauză, există probe din care rezultă bănuiala rezonabilă cu privire la următoarea stare de fapt:
1. În perioada 22.10.2021 – 08.11.2022 suspectul Dumitrescu Iulian, persoană cu rol decizional în cadrul unei societăți comerciale care era proprietara unui teren și beneficiar real al sumelor de bani care alimentau un cont bancar având ca titular societatea comercială respectivă, ar fi dat persoanei fizice de la punctul 2, în numerar, suma totală de 923.350 lei (în 43 de tranșe) și 74.000 euro (în 7 tranșe).
Banii ar fi fost dați în legătură cu îndeplinirea de către persoana fizică de la punctul 2 a unor acte ce intrau în îndatoririle sale de serviciu în domeniul urbanismului cu privire la terenul respectiv. Suma primită ar fi fost o parte a unui procent calculat din suma de 1.120.000 euro, reprezentând prețul vânzării terenului ce s-a încasat în contul ce avea ca beneficiar real pe Dumitrescu Iulian.
Suspectul Dumitrescu Iulian ar fi fost ajutat la săvârșirea faptei de persoana fizică de la punctul 3 care, ar fi dat sume de bani persoanei fizice de la punctul 2 în 19 zile diferite, iar în perioada 22.10.2021 – 08.11.2022 l-ar fi informat permanent pe Dumitrescu Iulian cu privire la sumele de bani date, respectiv care urmau să fie date și ar fi ținut evidența tuturor sumelor de bani date în perioada respectivă.
2. În perioada 16.07.2021-06.09.2021, suspectul Dumitrescu Iulian ar fi primit, prin intermediul persoanei fizice de la punctul 3, suma totală de 130.000 lei, în 3 tranșe (50.000 lei în data de 16.07.2021, 40.000 lei în data de 23.08.2021, 40.000 de lei în data de 06.09.2021) de la o persoană (martor în cauză), lăsând să se creadă că are influență asupra funcționarilor publici din cadrul Administrației Străzilor București cu care firma coordonată de martor încheiase acorduri cadru pentru lucrări reparații străzi și promițând că-i va determina pe aceștia să urgenteze îndeplinirea îndatoririlor lor de serviciu reprezentate de efectuarea plăților aferente facturilor emise de către societatea martorului către Administrația Străzilor București.
3. În perioada 14.07.2022 – 11.08.2022, suspectul Dumitrescu Iulian ar fi primit în mod necuvenit, prin intermediul persoanei fizice de la punctul 4, în mai multe rânduri, suma totală de 456.930 lei și 44.800 euro, de la mai multe societăți comerciale care aveau încheiate contracte cu Consiliul Județean Prahova privind întreținerea și reparația drumurilor județene.
4. În perioada 04.08.2021 – 06.12.2022 suspectul Dumitrescu Iulian ar fi efectuat 6 operațiuni financiare, ca acte de comerț, incompatibile cu funcția de președinte Consiliu Județean, respectiv: vânzarea a 7 hectare de teren cu suma de 1.120.000 euro; vânzarea mai multor autotractoare, semiremorci și camioane; încasarea sumei de 150.000 de euro ca urmare a încheierii unui contract de prestări servicii de consiliere în afaceri etc.
În cauză procurorii au instituit măsuri asiguratorii asupra conturilor bancare ale suspectului Dumitrescu Iulian, asupra a două imobile aparținând persoanei fizice de la punctul 3 și asupra conturilor bancare ale persoanei fizice de la punctul 4.
În cauză s-a pus în mișcare acțiunea penală față de Dumitrescu Iulian și persoanele fizice de la punctele 3 și 4.
Față de persoanele de la punctele 3 și 4 s-a dispus luarea măsurii controlului judiciar pe o perioadă de 60 de zile începând cu data de 30 iulie 2024.
În dosar se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane pentru săvârșirea infracțiunilor de dare de mită și complicitate la dare de mită.
Facem precizarea că efectuarea în continuare a urmăririi penale și punerea în mișcare a acțiunii penale sunt etape ale procesului penal reglementate de Codul de procedură penală, având ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.
Menționăm că prezentul comunicat a fost întocmit în conformitate cu art. 28 alin. 4 din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.