Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a luat ființă la 18 decembrie 1992, ca autoritate a statului cu atribuții în sistemul național de apărare, printr-o Hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare al Țării.
Spre sfârșitul anilor ‘90, valorificând experiența specialiștilor săi, Serviciul de Telecomunicații Speciale a operaționalizat rețeaua națională digitală de capacitate mică, modernizările tehnologice permițând introducerea unor noi servicii de voce și date.
Începutul anilor 2000 marchează dezvoltarea capacității de trafic a infrastructurii digitale și optimizarea modului de partajare a acesteia, reușindu-se operaționalizarea rețelei naționale multi-servicii la nivel pe suportul cablurilor de fibră optică la nivel interurban și urban. Totodată, au fost introduse serviciile de videoconferință secretizată, operaționalizate serviciile Internet și realizate primele rețele de date naționale.
Anii 2004-2005 au însemnat pentru STS succesul implementării la nivel național a Sistemului 112, unul dintre cele mai moderne și performante sisteme de preluare a apelurilor de urgență din Europa.
Anii 2005-2008 marchează dezvoltarea platformei de radiocomunicații mobile criptate, furnizarea de servicii Internet pentru autoritățile statului, realizarea transmisiilor prin satelit și introducerea consistentă a unor noi facilități în cadrul sistemului 112, precum localizarea apelanților pe durata apelului de urgență, prelucrarea geospațială a datelor privind poziția resursele de intervenție și preluarea alertelor de la bordul vehiculelor, aspecte care se bucură de recunoaștere internațională și evidențiate prin scrisori de felicitare din partea oficialilor Comisiei Europene.
Perioada 2009-2012 a reprezentat extinderea rețelei naționale multi-servicii de mare capacitate până la nivel de oraș.
În prezent, peste 9.000 de sedii ale autorităților statului de pe cuprinsul României sunt interconectate în rețele de arie extinsă și beneficiază de servicii de comunicații, tehnologia informației și servicii de securitate asociate acestora furnizate exclusiv de către Serviciul de Telecomunicații Speciale, iar realitatea unor proiecte naționale, precum Schengen, confirmă faptul că STS este capabil să ofere consultanță, proiectare, management de proiecte și soluții tehnice originale de excepție la solicitarea oricărei entități a administrației publice centrale sau locale.
STS a dezvoltat aplicații complexe care aduc economii semnificative în bugetele instituțiilor publice și a reușit să contribuie la creșterea calității vieții cetățenilor ca urmare a implementării mecanismelor online între contribuabil și stat, pe line de taxe, impozite, evidența persoanelor ori în domeniul medical.
Experiența și competența specialiștilor STS au constituit, de-a lungul timpului, garanția îndeplinirii exemplare a tuturor misiunilor de importanță deosebită din țară sau străinătate, a succesului unor evenimente de interes național, cum ar fi Sommet-ului Francofoniei (2006) și Summit-ului NATO (2008), atât pe componenta de securitate, cât mai ales pe componenta publică, în special prin facilitarea accesului mass-media la informații ori diseminării produselor informaționale către publicul larg, prin asigurarea serviciilor de voce, Internet, video și protecția comunicațiilor.
Amintim organizarea și deservirea dispozitivelor temporare de comunicații și tehnologia informației în sprijinul autorităților locale participante la acțiunile de salvări de vieți omenești și de limitare a efectelor inundațiilor (regiunea Moldova – 2007, 2008), incendiilor (jud. Sibiu – 2009, 2011), alunecărilor de teren sau fenomenelor meteo extreme (căderi masive de zăpadă – 2010, 2011, 2012).
Mai pot fi evidențiate curajul de a propune soluții pentru asigurarea mai eficientă a comunicațiilor, echidistanța manifestată de angajații Serviciului de Telecomunicații Speciale pe durata multiplelor procese electorale din ultimii ani și profesionalismul manifestat pentru buna funcționare a resurselor puse la dispoziție, când autoritățile competente de la nivel central sau local au beneficiat de servicii securizate de comunicații și tehnologia informației inclusiv de soluții tehnice pentru detectarea votului multiplu, putând asigura în condiții optime libera exercitare a dreptului la vot al tuturor cetățenilor.
Relația STS cu presa a fost una de colaborare, jurnaliștii fiind reali parteneri în promovarea mesajelor de interes public. Ne-am străduit ca, în pofida restricțiilor legale privind informațiile despre STS, să avem o reală colaborare cu presa, relație extrem de bună în special în promovarea numărului unic de urgențe 112. De altfel, o parte din premiile europene primite de STS se bazează pe cooperarea cu mass media.
Serviciul de Telecomunicații Speciale mulțumește întregii mass media pentru buna cooperare din toți acești ani.
Purtătorul de cuvânt al Serviciului de Telecomunicații Speciale Colonel Adrian Fulea
Comentariile sunt inchise.