Despăgubiri de peste 2.300.000 lei ar putea fi plătite în 2013 pentru transportul în comun din Călărași

Media 12:23 am - 27 martie, 2013 Comentariile sunt închise pentru Despăgubiri de peste 2.300.000 lei ar putea fi plătite în 2013 pentru transportul în comun din Călărași

Proiectul de hotărâre privind bugetul de venituri și cheltuieli al Municipiului Călărași pe anul 2013 urmează să fie supus aprobării Consiliului local al municipiului Călărași, cel mai probabil, la începutul lunii viitoare.

Din conținutul proiectului publicat pe site-ul primăriei, rezultă că la indicatorul transport în comun, se propune ca în anul 2013 să fie achitate sumele de 2.000.000 lei, reprezentând subvenție transport în comun și 2.330.000 lei, reprezentând despăgubiri ce trebuie achitate în baza unor sentințe civile.

Din informații nu rezultă către cine vor fi achitate despăgubirile, însă într-o conferință de presă, primarul municipiului Călărași, Daniel Ștefan Drăgulin, a declarat că va achita arieratele către SC ALI TRANS COM SRL (societate care asigură transportul public local de persoane în municipiul Călărași și care a avut numeroase procese cu Consiliul local). Întrebat dacă știe de existența unei hotărâri judecătorești pronunțată de Curtea de Apel București în anul 2012 în legătură cu contractul în baza căruia se asigură transportul public local de persoane, Daniel Ștefan Drăgulin a recunoscut că nu are cunoștință de aceasta dar se va interesa.

Până atunci… de fapt, despre ce este vorba!?

Printr-o sentință pronunțată de Tribunalul Călărași în anul 2011, irevocabilă prin respingerea recursului în anul 2012, a fost admisă acțiunea formulată de reclamanta SC ALI TRANS COM SRL împotriva pârâtului Consiliul local al municipiului Călărași și s-a dispus anularea HCL nr.194/2010 emisă de pârât.

Potrivit acestei hotărâri, adoptată pe vremea când primar era Dragu Nicolae, consiliul local a aprobat actul adițional nr.3 la contractul nr.5T/1999 încheiat între acesta și fosta SC TRANSLOC SA, societate ce a avut ca unic acționar Municipiul Călărași, dar și o interdicție impusă SC ALI TRANS COM SRL de a efectua transport public de călători în afara limitei teritoriale a municipiului.

Tribunalul a reținut că la data emiterii HCL nr.194/2010 nu se mai putea pune în discuție modalitatea de finanțare a transportului public local de persoane, în condițiile în care nu mai era vorba de un operator de transport public local de persoane, în accepțiunea Legii nr.92/2007.

A mai reținut tribunalul că SC TRANSLOC SA a fost privatizată prin vânzarea acțiunilor în cadrul procedurii de concesionare a serviciului, conform actului adițional nr.1/2004 încheiat la contractul nr.5T/1999, iar ulterior a operat fuziunea prin absorbție de către SC ALI TRANS COM SRL, care a rămas proprietara tuturor bunurilor deținute în patrimoniu de fosta societate de transport.

Așadar, instanța a stabilit că transportul public de persoane se efectuează de o societate privată, în baza unui contract de prestări servicii denumit greșit act adițional nr.2/2007 la contractul nr.5T/1999, caz în care plata lor se face potrivit clauzelor stipulate de părți, astfel că nu se mai poate vorbi de o finanțare a transportului public local de călători, ci doar de plata serviciilor prestate de SC ALI TRANS COM SRL.

În instanță, consiliul local a invocat în apărare nulitatea actului adițional nr.2/2007, pe motiv că fostul primar Dragu Nicolae a refuzat să mai finanțeze transportul public local, însă nu a investit legal tribunalul cu o astfel de cerere, pe care trebuia să o promoveze pe calea unei acțiuni directe după pronunțarea hotărârii, mai ales că exista practic o îndrumare în acest sens.

Tribunalul a anulat HCL nr.194/2010 pe motiv că între părți nu mai produce efecte juridice contractul nr.5T/1999, deoarece a fost încheiat în anul 2007 un nou contract de prestări servicii transport public local de călători, denumit greșit act adițional nr.2 la contractul nr.5T/1999, aprobat de consiliul local prin HCL nr.314/2007.

La acest moment vorbim doar de plata serviciilor prestate de transportatorul privat și nu de finanțarea transportului public local de călători, însă primarul nu are cunoștință de existența acestei hotărâri, care a rămas irevocabilă prin decizia curții de apel pronunțată în anul 2012. La rândul ei, instanța de control judiciar reține că tribunalul a constatat legal că nu a fost delegată gestiunea transportului public către SC ALI TRANS COM SRL, ci că este vorba de un contract de prestări servicii.

În acest caz se pune și problema legalității subvențiilor acordate acestui prestator de servicii printr-o altă sentință pronunțată de Curtea de Apel București în anul 2010, care a stabilit că SC ALI TRANS COM SRL, în calitate de concesionar în baza contractului de concesiune nr.5T/1999 modificat prin actele adiționale nr.1 și 2, a preluat activitatea de transport public local și beneficiază de subvenție în baza obligației pe care consiliul local s-a obligat să o achite lunar în baza documentelor de decontare, iar la nivelul anului 2007 acesta datora suma de 795.923,67 lei cu titlu de diferență de subvenție, 653.453 lei penalități de întârziere, 104.547  lei actualizare cu rata inflației și 48.624 lei cheltuieli de judecată.

Așa cum rezultă din informațiile de pe portalul instanțelor, au fost pronunțate două hotărâri judecătorești, ambele irevocabile, care rețin situații de fapt diferite privind situația juridică a prestatorului SC ALI TRANS COM SRL, în sensul că o instanță a obligat consiliul local să plătească diferență de subvenție pentru anul 2007 în cuantumul indicat, reținând că transportatorul este concesionarul serviciului public de transport public de persoane conform contractului nr.5T/1999 modificat prin acte adiționale succesive, iar cealaltă instanță a stabilit în puterea lucrului judecat, că acest contract și-a încetat existența în anul 2007, când a fost încheiat un nou contract de prestări servicii, caz în care consilierii locali ar trebui să stabilească mai întâi, care dintre cele două hotărâri trebuie executată.

Așadar, nu societatea prestatoare de servicii se află în culpă, ci consiliul local va trebui să stabilească care este contractul părților privind transportul public local de persoane, dacă va fi obligat pe viitor să finanțeze transportul public local de călători sau va plăti contravaloarea serviciilor prestate de SC ALI TRANS COM SRL, negociate sau de comun acord stabilite de părți, dacă va mai fi obligat lunar la plata subvențiilor în baza unui contract care și-a încetat existența sau acestea trebuie introduse în prețul serviciilor și dacă va trebui tras la răspundere cineva pentru apărarea necorespunzătoare a consiliului local în fața instanțelor.

Important de subliniat este și faptul că tribunalul a reținut că ar trebui trași la răspundere consilierii locali care au votat HCL nr.314/2007 prin care a fost aprobat contractul de prestări servicii în anul 2007, însă din păcate primarul nu cunoaște de existența acestei hotărâri irevocabile.

Comentariile sunt inchise.